Ide zima, kakav vam je nivo vitamina D?

Koja je uloga vitamina D u prevenciji raka dojke? Ne znam, ali se nešto bjeli u gori zelenoj! Nit’ su snjezi, nit’ su labudovi… Saznala sam da neki doktori u Srbiji, samo odmahnu rukom. Moji doktori ovde su imali panični napad kada je meni pao nivo vitamina D prošle zime. Stavili su me na konjsku dozu da ga povrate. Studije koje istražuju vezu vitamina D u prevenciji nekoliko tipova raka (dojke, debelog creva, pankreasa, prostate) sve više upućuju na to da veći nivo vitamina D igra preventivnu ulogu u zaštiti organizma od raka.

Medjutim, moram reći da nisu sve studije složne u ovim rezultatima. Razloga je više. Naše telo proizvodi vitamin D kada unosimo odredjene namirnice (losos, tunjevina, mlečni proizvodi). Mleko na primer sadrži i kalcijum, te istraživači moraju odrediti da li je pozitivan ishod povezan sa vitaminom D, kalcijumom, ili oba vitamina zajedno. Isto tako, neke žene koje imaju niži nivo vitamina D u krvi imaju i neke druge karakteristike koje povećavaju rizik od raka dojke, kao što je prekomerna gojaznost i neaktivnost. Istraživačima je teško razdvojiti šta je uzrok, a šta posledica. Izloženost suncu je još jedan način na koji naše telo proizvodi vitamin D. Sa druge strane, doktori u isto vreme upozoravaju na štetnost sunčevih zraka i savetuju korišćenje zaštitnih krema koje znatno umanjuju proizvodnju vitamina D.

Susan G. Komen,  najuticajnija neprofitna  američka organizacija koja se bavi pitanjima raka dojke, objavila je u septembru, 2011 saopštenje da vitamin D može služiti kao kočnica raku. U lekarskoj praksi u Americi, doktori prate nivo vitamina D ženama koje su imale rak dojke, a i ostalima, obzirom da je nivo vitamina D neosporno značajan za zdravlje naših kostiju. Ukoliko je nivo vitamina D nizak, stručnjaci se slažu da je teško dobiti dovoljnu dozu samo putem ishrane, pogotovo u zimskom periodu. Jedna čaša mleka na primer ima manje od 100IU vitamina D, a neke preporuke su da se treba dnevno unositi 600IU – 2000IU čistog vitamina D. Preko 4000IU dnevno može biti štetno. Vitamin D se nalazi i u ribljem ulju. Ono što bih ja preporučila jeste da budete oprezni i ne uzimate vitamin D bez savetovanja sa lekarom jer prevelika doza može imati i kontraidikacije.

Ja sam sada pojačala svoj unos vitamina D, a pošto na svaka tri meseca moram na kontrolu, znam da mi je nivo vitamina D stabilan. Ne bi bilo zgoreg da i vi proverite svoj nivo i porazgovarate sa lekarom šta bi za vas bilo najbolje… ako ništa drugo, da počnete da ojačavate kosti da vas služe za pod stare dane🙂

Puno lepih pozdrava,

Nataša