Dugovečan život

Večeras sam bila na sjajnom predavanju i degustiranju makrobiotičke hrane! Već duže vremena se spremam da nadjem grupicu kojoj bih mogla da se pridružim i malo naučim o filozofiji koja stoji iza ove kulinarske discipline. Makrobiotika u prevodu znači dugovečan (macro) život (biotics). U azijskoj filozofiji objašnjena je kroz čuveni koncept yin i yang, a zapadnjački naučni pristup o tome govori kroz regulaciju bazne i kisele telesne hemije. Oba koncepta su ista u tome da ukazuju na komplementarnost različitih procesa koji se sjedinjuju kako bi ostvarili balans u telu.

Makrobiotika se sastoji od integralnih žitarica, mahunarki, povrća i voća, morskih algi i raznoraznih semenki. Poneki makrobiotičari jedu belu ribu jednom nedeljnu, a vrlo retko se može sresti i makrobiotičar koji u vrlo specifičnim uslovima jede meso. Džordž Ohsawa, za koga se veruje da je utemeljivač makrobiotike, svoje učenje nije zasnivao na isključivanju namirnica kako se to danas veruje. Ono što je u učenju makrobitike važno uzeti u obzir jeste kakvu energiju ima hrana, jer ta energija utiče na životnu energiju u nama.

  • Na primer, ako želimo da ostvarimo energetski balans, treba da uzmemo u obzir kako i gde  raste hrana. Povrće koje raste na gore, kao što su praziluk i luk, podiže vašu energiju i daje snagu vašem grudnom košu da dublje diše. Suprotno tome, povrće koje ima delove koji rastu pod zemljom, kao što su repa, dajkon ili cvekla, ima potencijal da umiri vašu energiju i relaksira vas. Za razliku od, na primer voća koje raste na drvetu i koje će podstaći vašu maštu, hrana koja raste na zemlji, a naročito pod zemljom učiniće vas realnijim i praktičnijim u vašim promišljanjima.
  • Takodje, i klima kojoj smo izloženi utiče na to šta je adekvatno da se jede. U predelima sa hladnom klimom će se jesti mnogo više hrana sa zdravim masnoćama, i meso, kao što je na primer slučaj sa Eskimima. Ali će se u tropskim krajevima  jesti više voća, povrća i koristiti mnogo više začina. Mnogi danas veruju da je najbolje da se jede ono što raste lokalno i u sezoni jer priroda je uredila ove procese, a naš metabolizam se sa njom zna uskladiti kada mu dozvolimo.
  • Isto tako način pripreme utiče na balans koji želimo da postignemo. Priprema na pari će stimulisati energiju da se kreće na gore, pa ako želimo da se razmrdamo koristićemo ovaj način pripreme hrane. Sa druge strane,  ukuvavanje na blagoj vatri će umiriti našu energiju. Blago propržene namirnice će stimulisati periferne delove našeg tela, jer se energija pri prženju širi.

Ovo objašnjenje bez degustacije ne može dočarati koliko je božanstven ukus hrane koji sam večeras probala. Juliette, Francuskinja poreklom, koja je živela u Africi, uspela je da prenese fenomenalan duh i izobilje mirisa i boja. Ja ću istu gozbu i ugođaj uskoro pokušati i sama, a zamorče će mi biti Len. I to je ljubav🙂

Živeli!

Sote sa mariniranim povrćem i tofuom koji sam sama napravila nakon časa!