Mali koraci za ljude a veliki za mene

Danas sam vozila bicikl! Moćno. Kada ste se poslednji put osećali kao da ste osvojili planinu? Ja u poslednjih godinu jako često. Čini mi se da sam pre toga zaboravila taj dečiji osećaj uzbudjenja pred nečim novim. Vibracije su mi prolazile telom, srce mi je ubrzano lupalo, a ruke se tresle od sreće.  Isti taj osećaj sam imala prošle godine, iako sam mogla daleko manje od vožnje biciklom. Nakon operacije moj najveći uspeh je bio da odem do susednog ćoška, a onda je mama morala da me pridržava da se vratim. Sećam se iste ove ushićenosti kada ona to više nije morala da radi. Sećam se i svoje fasciniranosti kada sam otišla do sledećeg ćoška, pa do sledećeg. Danas kada prolazim tim ulicama, ne mogu a da se ne setim koliko su ti mali koraci bili u stvari džinovski. Kao dete kada prohodava. Gde sam tada bila, a gde sam sada. I kada mi dodju teški dani i žute minute, a ja samo krenem tom putanjom. Ona me centrira.

I baš o tom osećaju sam pričala sinoć sa par mladih žena koje su imale rak dojke. One su deo “Young Survival Coalition” organizacije za žene ispod 45 godina koje su imale rak dojke. Nadjemo se tako ponekad na večeri i pićencetu. Pričamo o svemu, ali se uvek dotaknemo relativnog značenja pojma uspeh. Evo još jednog primera od sinoć. Grudnjaci. Prvo, uspeh je kada ponovo možete obući grudnjak. Drugo, uspeh je kada ga sami možete zakopčati. Treće, uspeh je kada ponovo možete nositi svoje grudnjake, a ne specijalne! Što sam ja uspela tek prošle nedelje. I sada, znam ja da mnoge žene najradije ne bi nosile grudnjake. I isto tako znam da su feministkinje ‘60-ih godina simbolički bacale grudnjake kao znak oslobodjenja od društvenih stega. Medjutim, kada nemate izbor da li ćete i kakav ćete grudnjak nositi, taj grudnjak postane simbol srušenog digniteta. Spolja svi vide isto, ali vi znate da je sve drugačije. Meni je trebalo vremena da shvatim da nije problem kako me drugi vide, nego kako ja samu sebe vidim. I onda sam počela da istražujem, kao malo dete. Ta mogućnost da ponovo upoznate sebe  bez nametnutih očekivanja i bez uloga koje treba da igrate, postane vaša snaga. Kada je došao trenutak uspeha da mogu ponovo nositi svoje grudnjake, drugima sam i dalje izgledala isto, ali je ispod tog grudnjaka već odavno kucalo srce novim ritmom. Ne mogu da kažem da mi je svejedno, drago mi je da ponovo imam izbor. Ali sam naučila da mnogo više cenim ono što imam, i ne razmišljam puno o onome što nemam. To je pojam uspeha za mene. A put do njega je život.