Kako to da je moj mamogram bio negativan – rak dojke kod mladih žena

Par dana pre nego sto će mi doktor saopštiti da imam rak, stigli su rezultati sa mamograma. Sve je čisto, dodjite za godinu dana, pisalo je u izveštaju. Naravno, pa ništa drugo nisam ni očekivala. Zdrava sam kao dren, ne pamtim kada sam imala prehladu, to je sigurno cista.

Zato mi je bilo gotovo nestvarno kada mi je doktor saopštio rezultate sa biopsije. Živela sam u neverici dugo nakon toga. Poslala sam rezultate u drugu kliniku i radovala se verujući da to mora biti greška. Rezultati su se vratili i potvrdili lošu vest, imam rak dojke. Pitala sam doktora kako je moguće da mamogram nije ništa pokazao i saznala nešto što mi do tada niko nije rekao.

ČINJENICA BROJ 1: Mladim ženama do 40, 45 godine se i ne preporučuje da idu na mamogram jer imaju više žlezdanog tkiva u svojim dojkama, što ih čini gustim. Kada jednom žena prođe menopauzu, žlezdano tkivo se postepeno zamenjuje masnim tkivom, koje je manje gustoće. Teško je pročitati mamogram ako je tkivo dojke gusto. Iz tog razloga mamografija nije pouzdana za mladje žene. Pogledajte ovaj video koji govori o gustini dojki i dijagnostičkim metodama.

ČINJENICA BROJ 2: Ne postoji efektivno sredstvo za dijagnostikovanje raka dojke kod mladih žena osim biopsije ili magnetne rezonance dojke. Kako se ovo koristi tek nakon što se posumnja u mogućnost raka dojke, jako je važno da se žene same nedeljno pregledaju i obrate se doktorima ukoliko nešto napipaju. Ja sam to uradila.

ČINJENICA BROJ 3: Istražujući o ovoj temi, saznala sam da je jedna u osam žena koje su dijagnostikovane sa rakom dojke, ispod 45 godina. To nije mali broj, zašto ja o tome ništa ne znam?!

ČINJENICA BROJ 4: Rak dojke kod mladih žena je generalno mnogo agresivniji neko kod žena u menopauzi, a kako se otkrije u kasnijim fazama, šanse za preživljavanje mogu biti manje. Zato je izuzetno važno ukazivati na mogućnost raka dojke kod mladih žena.

Ja sam imala tu sreću da pronadjem asocijaciju mladih žena koje se bore sa rakom dojke – Young Survival Colation (www.youngsurvival.org) i lobiraju da se ovim problemima medicinski i istraživački krugovi adekvatno bave. Osnovale su je tri žene kojima je 90-ih godine dijagnostikovan rak u njihovim 30-im godinama. U to vreme, medicina i društvo još uvek nisu pridavali raku dojke pažnju koju danas možemo videti. A ako je i pridavano, to je bilo za žene u menopauzi. Danas se još uvek mogu čuti priče, čak i ovde u Americi, da doktori ne veruju da mlade žene mogu imati rak dojke. Zato mlade žene moraju same preuzeti kontrolu u svoje ruke i tražiti drugo mišljenje.

Meni to nije bilo lako. Još uvek sam se bila borila i sama sa nevericom. Otuda i moja želja da otvoreno govorim o ovome. Da mi je doktor rekao da to što sam napipala nije rak, nego cista, ja bih se presrećna vratila kući. Verovala bih doktorima, a iz straha da se suočim sa takvim vestima, ne bih verovala sebi. Danas drugačije razmišljam. Nakon što sam se suočila sa pitanjima smrtnosti (sa kojima se svi pre ili kasnije suočimo, samo sam se ja suočila ranije), ne plašim se neprijatnih vesti. Gotovo i ne mislim da one postoje. Postoji samo naš odnos prema njima. A mi možemo izabrati da u svakoj situaciji živimo radujući se svakom životnom trenutku, ma kako on bio definisan kao težak. Mi ga možemo re-definisati.

Meni su u tome mnogo pomogli Marijana, Len, mama, moja brižna porodica i predivni prijatelji. Žene u Young Survival Coalition su mi pružile profesionalnu podršku, ali što je još bitnije emotivnu utehu. Nadu koja je u meni rasla povezujući se sa mladim ženama koje prolaze kroz slična iskustva, je bila moja snažna pokretačka snaga. Beskrajno sam im zahvalna jer i danas kada ne znam kome da se obratim o mojim stanjima, pitanjima, nedoumicama, ja se obratim njima. Danas asocijacija ima 4509 aktivnih članova koji su deo jedne porodice.

Moja je ogromna želja da jednog dana pokrenem nesto slično u Srbiji – pokret žena koje su se suočile ili se suočavaju sa rakom dojke i reproduktivnih organa pre menopauze.  Nadam se da ćemo tada imati i video na našem jeziku koji ću moći da postavim. A do tada, nadam se da vi koji ovo čitate, a ne govorite engleski, mozete pronaći nekog ko vam može preneti bar neke reči iz videa koji možete naći na ovom sajtu: http://www.youngsurvival.org/breast-cancer-in-young-women/learn/survivor-stories/

S ljubavlju,

Nataša