Tamoxifen (Nolvadex) dilema

Dilema oko Tamoxifena je kompleksna. Tamoxifen (Nolvadex) je lek koji se daje ženama koje su imale estrogen pozitivan rak dojke. Trebalo bi da se pije 5 godina nakon što su završene terapije. On bi trebalo da udje u ćelije raka koje bi se inače hranile estrogenom i nahrani ih umesto toga lekom koji ih onda potamani. Medjutim, nije ni sve tako jednostavno kako na prvi pogled izgleda. Postoje mnogi propratni neželjeni efekti. Jedan od njih je da vas taj lek ubaci u prevremenu menopauzu u toku tih 5 godina. I uz to idu svi oni neželjeni efekti koji su… joj, tako nepopularni. Mene su baš danas spopali valunzi. Inače se dobro držim, nemam ih po mesec, dva. Ali kad dodju, mila majko! Kao Samanta iz Sex i Grada. I tako ja idem sa lepezom i zamišljam da sam u Sex i Gradu. Žene prijavljuju različite situacije, gubitak energije, umor, dobijanje na kilaži, gubitak kilaže, a nekim ženama su neželjeni efekti toliko jaki da u dogovoru sa doktorima promene lek.

Sa svime time se još i može živeti, ali žene koje su imale rak dojke pre 40-te se suočavaju i sa pitanjem kada mogu ostati u drugom stanju. Ako uzmete za primer mene, koja sam sa 33 počela da ga uzimam, to znači da ću tek sa 38 moći da prestanem da uzimam Tamoxifen, i tek tada da počnem da razmišljam o roditeljstvu. Nekim ženama to možda nije bitno. Meni jeste, možda i zato što sam pronašla predivnog čoveka sa kojim bih želela da zasnujem porodicu. Naravno da postoje mogućnosti i vantelesne oplodnje, surogat majke, usvajanja, i o tome žene koje se suoče rano sa rakom nekih od reproduktivnih organa, treba da se informišu

Ali ja verujem da će sve biti u redu i aktivno tragam za informacijama. Jedan od doktora mi je rekao da neke žene nakon 2 ili 3 godine prestanu da uzimaju Tamoxifen, zatrudne, pa posle nastave. To sam čula i na Konferenciji za mlade žene koje su imale ili imaju rak dojke. Međutim, ne postoji istraživanje koje će reći koliko je to uspešno. Šta ako se neka mikroskopska ćelija raka ugnezdila negde i čeka? Ako prestanemo da uzimamo Tamoxifen, ta ćelija raka će opet početi da raste.

I zato je meni toliko važna alternativna medicina. Neki naučnici smatraju da svi mi imamo mikroskopske ćelije raka u nekom periodu, samo što se kod nekih organizam izbori sa njima, a kod nekih ne, pa one počnu da nekontrolisano rastu. Uzrok tome se ne zna, ali se kao najčešći uzročnici navode toksini kojima smo izloženi, loša ishrana, stres i neaktivan način života ili kombinacija nekog ili svih faktora. Ako je to tako, kažu oni, onda možemo osnažiti organizam da se sam izbori sa napadima ćelija raka. Ukoliko govorite engleski pogledajte “Can We Eat to Starve Cancer” na http://www.ted.com ili potražite knjigu “Beating Cancer with Nutrition”, Patrick Quillina. Oni govore o tome kako upravo određene vrste hrane mogu selektivno da se bore protiv ćelija raka, na sličan način kao i Tamoksifen.

I kako se sada odlučiti za Tamoxifen ili ne? Informacije iz oba tabora, i konvencionalne i alternativne medicine mogu jako puno pomoći. Ali nam niko ne može dati tačan odgovor šta treba da uradimo. To je duboko intimna odluka svake žene i to teška odluka. Ja tu odluku odlažem bar za sada. A do kada, videćemo.